субота, 11 квітня 2015 р.

УРОК з математики у 6 класі





Тема. Розв'язування задач на рух за допомогою рівнянь.
Мета:
·        навчитися розв'язувати задачі на рух за допомогою рівнянь;
·         відпрацьовувати навички розв'язування рівнянь та виконання арифметичних дій з раціональними числами;
·         виконувати охайні записи у зошиті;
·         продовжувати розвиток творчих здібностей.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: картки, плакати, комп’ютер, презентація, виставка творчих робіт учнів.

Епіграф уроку
«Математика безмежно різноманітна і міститься у всьому»

Хід уроку
І.Організаційний момент.
- Привітання, вступне слово вчителя, оголошення теми та мети уроку, очікуваних результатів.
- Що було задано додому ?
(№ 1215 і скласти власну задачу, яку треба було оформити і проілюструвати).

II. Перевірка домашнього завдання  
(Самоперевірка за зразком  на проекторі).
№ 1215.
Нехай х л було в кожній цистерні спочатку,
(х - 47) л – залишилось у І цистерні,
(х - 23) л – залишилось у ІІ цистерні,
Так як у І цистерні залишилось у 3 рази менше води, ніж у ІІ,
то маємо рівняння:
3 (х - 47) = х - 23,
3 х – 141 = х - 23,
3 х – х = - 23 + 141,
2 х = 118,
х = 118 : 2,
х = 59.
Отже, 59 л було в кожній цистерні спочатку.
Відповідь: 59літрів.
III. Відпрацювання знань
1. Продовжити незакінчене математичне речення /запитання на проекторі/.
1) Рівняння – це ...                             /рівність, яка містить невідоме/.
2) Корінь рівняння – це ...
                                       /число, яке перетворює рівняння у правильну рівність/.
3) Розв'язати рівняння – це означає...
                                                /знайти всі його корені або довести, що їх немає/.
2. Спростіть вираз:
a) -9m + 3m;        б) 0,6b b;       в) -2 (а + 3);      г) 0,5 (-х - 3).

3. Розв'яжіть рівняння: (4 учні до дошки)
а) 3х 2 = х + 3;     б) х - 3 = х;     в) 2 (х - 3) = 4;      г) 2 (х - 3) = х + 5.
4. Знайди помилку в рівняннях: (поки учні працюють біля дошки – решта учнів шукають помилки)
1) 413 -2 х  = 336 + 41,              2) 5 (х +10) = 135,          3) 3 (2 х + 4 ) = 612,
   413 – 2 х  = 367;                        5 х +10 = 135;                 2 х + 4 = 26.
5. Якими величинами можна описати рух якого-небудь предмета, наприклад, автомобіля або пішохода? (час, швидкість, відстань або шлях)

6. Як обчислити відстань, знаючи час і швидкість руху? (S =v t ).

IV. Вироблення вмінь
На попередніх уроках ми навчалися складати рівняння за умовою задачі.
Задачі на рух дуже зручно і швидко розв’язувати за допомогою рівнянь, методом  складання та по­ступовим заповненням таблиці.   

v
t
S
1 -й вид руху



2-й вид руху




Оскільки робота з таблицею є новим елементом, тому одну із за­дач розв'язує вчитель, а інші пропонуються учням.
Задача 1.
№ 1206. Пішохід подолав відстань між двома селищами за 7 год, а вершник – за 3 год. Знайдіть швидкості пішохода та вершника, якщо швидкість пішохода на 5,6 км/год менша від швидкості вершника.
Розв'язання.
Нехай х км/год – швидкість вершника.


v (км/год)
t (год)
s (км)
Пішохід
х5,6
7
7 (х 5,6)
Вершник
x
3
3 х


Так як пішохід і вершник подолали однакову відстань, то маємо рівняння:
7 (х5,6) = 3 х ;
7x 39,2 = 3 x ;
7x3х = 39,2 ;
4 х = 39,2 ;    
х = 39,2 : 4.
х = 9,8

Отже, швидкість вершника  9,8 км/год,
а швидкість пішохода: 9,8 – 5,6 = 4,2 (км/год).

Відповідь: 4,2 (км/год), 9,8 км/год.

Фізкультхвилинка

Щоб задачі розв’язати
На хвилинку треба встати
Руки в боки, підтягнулись,
Вліво, вправо повернулись,
Нахиляємось вперед,
Прогинаємось назад.
Руки в кулачки узяли
Свої пальці розім’яли.
Головою покрутили,
Скільки вистачить вам сили.
Пострибали, як зайчата,
Маршируєм, як солдати.
Наче птах увись злітаєм,
Потягнулись… і – сідаєм.

Задача 2.
№ 1222. Човен плив 1,4 год за течією річки і 1,7 год проти течії. Шлях, який проплив човен за течією, виявив­ся на 2,2 км меншим від шляху, який він проплив проти течії. Знайдіть швидкість течії, якщо швид­кість човна в стоячій воді становить 28 км/год.
Розв'язання.
Нехай х км/год – швидкість течії річки.

v (км/год)
t (год)
s (км)

За течією
28 + х
1,4
1,4 (28 + х)
на 2,2 км менший
Проти течії
28 – х
1,7
1,7 (28 – х)


Так як шлях, який проплив човен за течією, виявив­ся на 2,2 км меншим від шляху, який він проплив проти течії, то маємо рівняння:
І варіант:     1,7 (28 – х) – 1,4 (28 + х) = 2,2.
ІІ варіант:    1,7 (28 – х) = 1,4 (28 + х) + 2,2.
Розв’яжемо рівняння ( І варіант ):
47,6 – 1,7 х – 39,2 – 1,4 х = 2,2
– 1,7 х – 1,4 х = 2,2 – 47,6 + 39,2
– 3,1 х = – 6,2
х = – 6,2 : (– 3,1)
х = 2
Отже, швидкість течії річки 2 км/год.
Відповідь: 2 км/год.

V. Підсумки уроку
1. Творче завдання: складіть задачу і рівняння до неї за даними таблиці:


v (км/год)
t (год)
s (км)

Пішки
x
2

Разом 38 км

Велосипедом
х + 6
3

Розв'яжіть рівняння.
2. Дозвольте оголосити підсумки творчого конкурсу на кращу авторську задачу, яка розв’язується за допомогою рівняння (з ілюстраціями):

І місце – Кузьменко Наталія із задачею на рух:
Із Гайворона на Київ виїхав автобус із середньою швидкістю 60 км/год. Одночасно із Києва до Гайворона виїхала маршрутка, середня швидкість якої на 30 км/год більша, ніж швидкість автобуса. Через який час і на якій відстані від Гайворона вони зустрінуться, якщо відстань від Гайворона до Києва 300 км?
ІІ місце – Кравчук Олександр із задачею про подорож:
Подорожуючи, Маша і Ведмідь 3 год. їхали на велосипеді і 2 год. йшли пішки, причому пішки вони йшли на 6 км/год повільніше, ніж їхали на велосипеді. З якою швидкістю йшли герої мультфільма, якщо всього вони подолали 38 км?

ІІІ місце – Бугайова Ліза із задачею про виставку котів:
На виставці котів було 50 котів сіамської та гімалайської породи, причому гімалайських котів було у 9 разів більше, ніж сіамських. Скільки було котів на виставці сіамської та гімалайської породи окремо?
       
3. Отже, сьогодні на уроці ми:
·        навчалися розв'язувати задачі на рух за допомогою рівнянь;
·         відпрацювали навички розв'язування рівнянь та виконання арифметичних дій з раціональними числами;
·         виконували охайні записи у зошиті;
·         показали свої творчі здібності.

VI. Домашнє завдання:
Розв’язати задачі № 1223, № 1219.

Немає коментарів:

Дописати коментар